Plakat – metoda powielania sztuki

Reklama czy już sztuka?

Pierwsze plakaty powstały na przełomie XVII i XVIII wieku. Służyły jako bardzo optymalna forma informacji, bądź reklamy. Do miana sztuki plakaty dojrzewały bardzo długo, ale od lat 30. XIX wieku zauważalna była tendencja do coraz to większej eksploatacji tej formy. Miało to swój początek wraz z epoką w sztuce nazywanej eklektyzmem. Jednym z założeń tego nurtu, było łączenie różnych form prezentacji – zaczynając od architektury i malarstwa, kończąc na reklamie i sztuce, a idealnym nośnikiem były wówczas plakaty. Pod koniec XIX wieku zaczęto stosować fotografię barwną, a metody uzyskiwania kopii takich zdjęć stały się bardziej popularne. Naturalnej przyczyniło się to do zwiększenia druku różnych plakatów.

Plakat reklamujący szampana.

Między propagandą a informacją

Rolę plakatu doceniono w bardzo przykrym, dla ludzkości, czasie – podczas I wojny światowej. Kiedy w okopach ginęli młodzi ludzie, państwa musiały szukać rezerw, gotowych walczyć za ojczyznę. W czasach, gdy radio nie buło jeszcze tak rozpowszechnione, wiele rządów zdało się na moc przekazu broszur oraz plakatów. Cel był jasny – zwrócić uwagę, zachęcić i podbudować na duchu. To właśnie z tego okresu pochodzi jeden z najbardziej znanych plakatów – Uncle Sam, autorstwa Jamesa M. Flagg’a.

I want you for U.S. Army : nearest recruiting station / James Montgomery Flagg. 1917. Library of Congress..War poster with the famous phrase "I want you for U. S. Army" shows Uncle Sam pointing his finger at the viewer in order to recruit soldiers for the American Army during World War I. The printed phrase "Nearest recruiting station" has a blank space below to add the address for enlisting...http://hdl.loc.gov/loc.pnp/ppmsca.50554

W 20-leciu międzywojennym plakaty były wykorzystywane głównie w celach politycznych, stały się też ważnym narzędziem indoktrynacji społeczeństwa w krajach totalitarnych. Plakat mógł zostać rozwieszony w wielu egzemplarzach w różnych miejscach, wykorzystywano także możliwość zaprezentowania statycznego obrazu, a więc niektóre z nich miały charakter mocno patetyczny, odnoszący się do walki o wspólną przyszłość, albo haseł odwołujących się do patriotyzmu, honoru i bohaterstwa. Dobrym przykładem są radzieckie plakaty, które często zawierały w sobie postać kolosa, wpisując się tym samym w nurt socrealizmu.

Podczas II wojny światowej na murach wielu okupowanych miast europejskich rozgrywała się wojna na murach. Plakat był formą sugestywną, przykuwającą uwagę, a w realiach okupacji pełnił także rolę informacyjną. Poza tym był o wiele bardziej bezpieczny, z racji na szybkość naklejenia go. Przypomnę tylko, że Armia Krajowa miała własną sieć drukarni, które w sposób ciągły zalewały plakatami ulice polskich miast.

,,Wara!'' B. Surałło

Plakat nowej epoki

Swoją złotą epokę plakat przeżywał na przełomie lat 60. i 70. XX wieku. Zaczął on spełniać rolę czysto marketingową, choć wiadomo, że propagandowe plakaty rozwieszane są po dziś dzień. Szczególną dziedziną, w której plakat mógł się dobrze odnaleźć było kino. Świetne plakaty reklamujące filmy wychodziły w okresie zwanym Nowe Hollywood, epoce ekspresji i eksportu różnych poglądów do sztuki filmowej. Oto kilka przykładów takich, niezwykle klimatycznych, plakatów:

612486_poster_l

Plakat-Czas-Apokalipsy-Apocalypse-Now-Coppola

2524-taksowkarz-polski-plakat-filmowy-andrzej-klimowski

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *